1 پس می گویم آیا خدا قوم خود را رد کرد؟ حاشا! زیرا که من نیز اسرائیلی از اولاد ابراهیم از سبط بنیامین هستم.
2 خدا قوم خود را که از قبل شناخته بود، رد نفرموده است. آیا نمی دانید که کتاب در الیاس چه می گوید، چگونه بر اسرائیل از خدا استغاثه می کند
3 که «خداوندا انبیای تو را کشته و مذبحهای تو را کنده اند و من به تنهایی مانده ام و در قصد جان من نیز می باشند»؟
4 لکن وحی بدو چه می گوید؟ اینکه «هفت هزار مرد بجهت خود نگاه داشتم که به نزد بعل زانو نزده اند».
5 پس همچنین در زمان حاضر نیز بقیتی بحسب اختیار فیض مانده است.
6 و اگر از راه فیض است دیگر از اعمال نیست وگرنه فیض دیگر فیض نیست. اما اگر از اعمال است دیگر از فیض نیست والا عمل دیگر عمل نیست.
7 پس مقصود چیست؟ اینکه اسرائیل آنچه را که می طلبد نیافته است، لکن برگزیدگان یافتند و باقی ماندگان سختدل گردیدند؛
8 چنانکه مکتوب است که «خدا بدیشان روح خواب آلود داد چشمانی که نبیند و گوشهایی که نشنود تا امروز.»
9 و داود می گوید که «مائده ایشان برای ایشان تله و دام و سنگ مصادم و عقوبت باد؛
10 چشمان ایشان تار شود تا نبینند و پشت ایشان را دائما خم گردان.»
11 پس می گویم آیا لغزش خوردند تا بیفتند؟ حاشا! بلکه از لغزش ایشان نجات به امتها رسید تا در ایشان غیرت پدید آورد.
12 پس چون لغزش ایشان دولتمندی جهان گردید و نقصان ایشان دولتمندی امتها، به چند مرتبه زیادتر پری ایشان خواهد بود.
13 زیرا به شما ای امتها سخن می گویم. پس از این روی که رسول امتها می باشم خدمت خود را تمجید می نمایم،
14 تا شاید ابنای جنس خود را به غیرت آورم و بعضی از ایشان را برهانم.
15 زیرا اگر رد شدن ایشان مصالحت عالم شد، باز یافتن ایشان چه خواهد شد؟ جز حیات از مردگان!
16 و چون نوبر مقدس است، همچنان خمیره و هرگاه ریشه مقدس است، همچنان شاخه ها.
17 و چون بعضی از شاخه ها بریده شدند و تو که زیتون بری بودی در آنها پیوند گشتی و در ریشه و چربی زیتون شریک شدی،
18 بر شاخه ها فخر مکن و اگر فخر کنی تو حامل ریشه نیستی بلکه ریشه حامل تو است.
19 پس می گویی که «شاخه ها بریده شدند تا من پیوند شوم؟»
20 آفرین بجهت بی ایمانی بریده شدند و تو محض ایمان پایدار هستی. مغرور مباش بلکه بترس!
21 زیرا اگر خدا بر شاخه های طبیعی شفقت نفرمود، بر تو نیز شفقت نخواهد کرد.
22 پس مهربانی و سختی خدا را ملاحظه نما؛ اما سختی بر آنانی که افتادند، اما مهربانی برتو اگر در مهربانی ثابت باشی والا تو نیز بریده خواهی شد.
23 و اگر ایشان نیز در بی ایمانی نمانند باز پیوند خواهند شد، زیرا خدا قادر است که ایشان را بار دیگر بپیوندد.
24 زیرا اگر تو از زیتون طبیعی بری بریده شده، برخلاف طبع به زیتون نیکو پیوند گشتی ، به چند مرتبه زیادتر آنانی که طبیعی اند در زیتون خویش پیوند خواهند شد.
25 زیرا ای برادران نمی خواهم شما از این سر بی خبر باشید که مبادا خود را دانا انگارید که مادامی که پری امتها درنیاید، سختدلی بر بعضی از اسرائیل طاری گشته است.
26 و همچنین همگی اسرائیل نجات خواهند یافت، چنانکه مکتوب است که «از صهیون نجات دهنده ای ظاهر خواهد شد و بی دینی را از یعقوب خواهد برداشت؛
27 و این است عهد من با ایشان در زمانی که گناهانشان را بردارم.»
28 نظر به انجیل بجهت شما دشمنان اند، لکن نظر به اختیار به خاطر اجداد محبوبند.
29 زیرا که در نعمتها ودعوت خدا بازگشتن نیست.
30 زیرا همچنان که شما در سابق مطیع خدا نبودید و اﻵن به سبب نافرمانی ایشان رحمت یافتید،
31 همچنین ایشان نیز اﻵن نافرمان شدند تا بجهت رحمتی که بر شما است بر ایشان نیز رحم شود.
32 زیرا خدا همه را در نافرمانی بسته است تا بر همه رحم فرماید.
33 زهی عمق دولتمندی و حکمت و علم خدا! چقدر بعید از غوررسی است احکام او و فوق از کاوش است طریقهای وی!
34 زیرا کیست که رأی خداوند را دانسته باشد؟ یا که مشیر او شده؟
35 یا که سبقت جسته چیزی بدو داده تا به او باز داده شود؟
36 زیرا که از او و به او و تا او همه چیز است؛ و او را تا ابداﻵباد جلال باد، آمین. |